• @Maxiheimer hm, og nu italienerne. Tror den her er afgjort lige om et par runder, sådan som jeg slår i de afgørende slag lige nu. Jeg blir nødt til at gå på Moskva med en 50-55% chance og se hvad der sker. Jeg tror aldrig nogensinde jeg vinder et spil med aksen. Det er for vildt, mand.

• TripleA Turn Summary: ANZAC round 6

TripleA Turn Summary for game: World War II Global 1940 2nd Edition, version: 4.0

Game History

Round: 6

Purchase Units - ANZAC
            ANZAC buy 3 infantry and 2 transports; Remaining resources: 2 PUs; 

Combat Move - ANZAC
            1 artillery and 1 infantry moved from Queensland to 54 Sea Zone
            1 artillery, 1 infantry and 1 transport moved from 54 Sea Zone to 44 Sea Zone
            1 artillery and 1 infantry moved from 44 Sea Zone to Celebes
            1 destroyer moved from 37 Sea Zone to 39 Sea Zone
            1 destroyer moved from 42 Sea Zone to 41 Sea Zone
            1 submarine moved from 36 Sea Zone to 41 Sea Zone
            1 submarine moved from 44 Sea Zone to 41 Sea Zone
                  ANZAC take 42 Sea Zone from Japanese
            1 fighter moved from Sumatra to Ceylon
            1 transport moved from 62 Sea Zone to 42 Sea Zone

Combat - ANZAC
            Battle in Celebes

Non Combat Move - ANZAC

Place Units - ANZAC
            1 transport placed in 62 Sea Zone
            1 transport placed in 54 Sea Zone
            2 infantry placed in Queensland
            1 infantry placed in New South Wales

Turn Complete - ANZAC
            ANZAC collect 21 PUs; end with 23 PUs
            Objective ANZAC 2 Control Strategic Islands: ANZAC met a national objective for an additional 5 PUs; end with 28 PUs

Combat Hit Differential Summary :

Savegame

• TripleA Turn Summary: French round 6

TripleA Turn Summary for game: World War II Global 1940 2nd Edition, version: 4.0

Game History

Round: 6

Purchase Units - ANZAC
            ANZAC buy 3 infantry and 2 transports; Remaining resources: 2 PUs; 

Combat Move - ANZAC
            1 artillery and 1 infantry moved from Queensland to 54 Sea Zone
            1 artillery, 1 infantry and 1 transport moved from 54 Sea Zone to 44 Sea Zone
            1 artillery and 1 infantry moved from 44 Sea Zone to Celebes
            1 destroyer moved from 37 Sea Zone to 39 Sea Zone
            1 destroyer moved from 42 Sea Zone to 41 Sea Zone
            1 submarine moved from 36 Sea Zone to 41 Sea Zone
            1 submarine moved from 44 Sea Zone to 41 Sea Zone
                  ANZAC take 42 Sea Zone from Japanese
            1 fighter moved from Sumatra to Ceylon
            1 transport moved from 62 Sea Zone to 42 Sea Zone

Combat - ANZAC
            Battle in Celebes

Non Combat Move - ANZAC

Place Units - ANZAC
            1 transport placed in 62 Sea Zone
            1 transport placed in 54 Sea Zone
            2 infantry placed in Queensland
            1 infantry placed in New South Wales

Turn Complete - ANZAC
            ANZAC collect 21 PUs; end with 23 PUs
            Objective ANZAC 2 Control Strategic Islands: ANZAC met a national objective for an additional 5 PUs; end with 28 PUs

Combat Move - French
            1 infantry moved from Trans-Jordan to Egypt
            2 infantry moved from United Kingdom to 110 Sea Zone

Non Combat Move - French

Turn Complete - French

Savegame

• Jeg syntes ellers ikke det går helt skidt for aksen, i hvert fald ikke i europa. Ryger moskva kan du måske nå at vende den?

Som input kan jeg berette at det kunne have givet god mening at gå efter stalingrad og kaukasus tidligere. De ekstra ipc havde gjort godt i kampen mod amerikanerne!

• TripleA Turn Summary: Germans round 7

Game History

Round: 7

Research Technology - Germans

Purchase Units - Germans
            Germans buy 9 armour and 1 fighter; Remaining resources: 0 PUs; 

Combat Move - Germans
            36 armour, 5 artilleries, 25 infantry and 1 mech_infantry moved from Bryansk to Russia
            1 infantry moved from Tambov to Russia
            9 infantry moved from Smolensk to Russia
            1 infantry moved from Vologda to Russia
            2 fighters and 2 tactical_bombers moved from Novgorod to Russia
            5 bombers moved from Western Germany to Russia
            1 artillery moved from Western Germany to Holland Belgium
            5 infantry moved from Western Germany to Holland Belgium
            1 tactical_bomber moved from Western Germany to Holland Belgium
            1 artillery moved from Western Germany to Holland Belgium
            1 fighter moved from Western Germany to 125 Sea Zone

Combat - Germans
            Battle in 125 Sea Zone
                Germans attack with 1 fighter
                Americans defend with 1 transport; Russians defend with 1 submarine
                1 submarine owned by the Russians Submerged
                    1 transport owned by the Americans lost in 125 Sea Zone
                Germans win with 1 fighter remaining. Battle score for attacker is 7
                Casualties for Americans: 1 transport
            Battle in Holland Belgium
                Germans attack with 2 artilleries, 5 infantry and 1 tactical_bomber
                British defend with 1 artillery, 4 infantry and 1 mech_infantry
                    Germans roll dice for 2 artilleries, 5 infantry and 1 tactical_bomber in Holland Belgium, round 2 : 2/8 hits, 2,33 expected hits
                    British roll dice for 1 artillery, 4 infantry and 1 mech_infantry in Holland Belgium, round 2 : 1/6 hits, 2,00 expected hits
                    1 infantry owned by the Germans and 2 infantry owned by the British lost in Holland Belgium
                    Germans roll dice for 2 artilleries, 4 infantry and 1 tactical_bomber in Holland Belgium, round 3 : 4/7 hits, 2,17 expected hits
                    British roll dice for 1 artillery, 2 infantry and 1 mech_infantry in Holland Belgium, round 3 : 1/4 hits, 1,33 expected hits
                    1 mech_infantry owned by the British, 1 infantry owned by the Germans, 1 artillery owned by the British and 2 infantry owned by the British lost in Holland Belgium
                Germans win, taking Holland Belgium from British with 2 artilleries, 3 infantry and 1 tactical_bomber remaining. Battle score for attacker is 14
                Casualties for Germans: 2 infantry
                Casualties for British: 1 artillery, 4 infantry and 1 mech_infantry
            Battle in Russia
                Germans attack with 36 armour, 5 artilleries, 5 bombers, 2 fighters, 36 infantry, 1 mech_infantry and 2 tactical_bombers
                Russians defend with 4 aaGuns, 1 airfield, 2 armour, 3 artilleries, 1 factory_major, 4 fighters, 75 infantry and 4 mech_infantrys
                    AA fire in Russia : 1/9 hits, 1,50 expected hits
                    1 fighter owned by the Germans lost in Russia
                    Germans roll dice for 36 armour, 5 artilleries, 5 bombers, 1 fighter, 36 infantry, 1 mech_infantry and 2 tactical_bombers in Russia, round 2 : 32/86 hits, 31,83 expected hits
                    Russians roll dice for 4 aaGuns, 2 armour, 3 artilleries, 4 fighters, 75 infantry and 4 mech_infantrys in Russia, round 2 : 37/88 hits, 31,00 expected hits
                    28 infantry owned by the Russians, 1 artillery owned by the Germans, 36 infantry owned by the Germans and 4 aaGuns owned by the Russians lost in Russia
                    Germans roll dice for 36 armour, 4 artilleries, 5 bombers, 1 fighter, 1 mech_infantry and 2 tactical_bombers in Russia, round 3 : 25/49 hits, 24,83 expected hits
                    Russians roll dice for 2 armour, 3 artilleries, 4 fighters, 47 infantry and 4 mech_infantrys in Russia, round 3 : 22/60 hits, 21,67 expected hits
                    25 infantry owned by the Russians, 4 artilleries owned by the Germans, 17 armour owned by the Germans and 1 mech_infantry owned by the Germans lost in Russia
                    Germans roll dice for 19 armour, 5 bombers, 1 fighter and 2 tactical_bombers in Russia, round 4 : 14/27 hits, 14,67 expected hits
                    Russians roll dice for 2 armour, 3 artilleries, 4 fighters, 22 infantry and 4 mech_infantrys in Russia, round 4 : 20/35 hits, 13,33 expected hits
                    14 infantry owned by the Russians, 1 fighter owned by the Germans, 18 armour owned by the Germans and 1 tactical_bomber owned by the Germans lost in Russia
                    Germans roll dice for 1 armour, 5 bombers and 1 tactical_bomber in Russia, round 5 : 4/7 hits, 4,50 expected hits
                    Russians roll dice for 2 armour, 3 artilleries, 4 fighters, 8 infantry and 4 mech_infantrys in Russia, round 5 : 8/21 hits, 8,67 expected hits
                    4 infantry owned by the Russians, 5 bombers owned by the Germans, 1 armour owned by the Germans and 1 tactical_bomber owned by the Germans lost in Russia
                Russians win with 2 armour, 3 artilleries, 4 fighters, 4 infantry and 4 mech_infantrys remaining. Battle score for attacker is -217
                Casualties for Germans: 36 armour, 5 artilleries, 5 bombers, 2 fighters, 36 infantry, 1 mech_infantry and 2 tactical_bombers
                Casualties for Russians: 4 aaGuns and 71 infantry

Non Combat Move - Germans
            2 infantry moved from Greece to 97 Sea Zone
            3 mech_infantrys moved from Southern Italy to Northern Italy
            1 tactical_bomber moved from Holland Belgium to Germany
            1 fighter moved from 125 Sea Zone to Germany
            1 infantry moved from Vyborg to 115 Sea Zone
            1 infantry and 1 transport moved from 115 Sea Zone to 114 Sea Zone
            1 infantry moved from 114 Sea Zone to Germany

Place Units - Germans
            9 armour and 1 fighter placed in Germany

Turn Complete - Germans
            Germans collect 49 PUs; end with 49 PUs
            Objective Germans 2 Control Novgorod Or Volgograd Or Russia: Germans met a national objective for an additional 5 PUs; end with 54 PUs

Germans : 0,67
    AA fire in Russia : : -0,50
    British : -1,33
    Russians : 12,33

Savegame

• @Maxiheimer tak for spillet. 12,33 i hit rate.

• Træfsikre russere:)
    17 enheder tilbage… Helt vildt…

Godt spillet - og sjovt anderledes udvikling.

• @Maxiheimer ja, i Asien. Same old i Europa. Jeg ved virkelig ik hvordan jeg skal stå stærkere mod Moskva på nuværende tidspunkt. Jeg ku ha haft 3 tanks mere, men det havde jo ingen forskel gjort. Havde jeg brugt flere penge på at ta moskva var Berlin faldet. Du havde reelt set en 50-55% chance for at ta den i sidste tur.

• -Det er jo altid en fordel hvis japan også tager penge fra rusland.
    -En can opener fra italienerne kan også gøre underværker! Du smider altid en masse penge efter en italiensk flåde. Nogle gange giver det mere mening at opgive at ekspandere italien, og gå efter penge i rusland

• @Maxiheimer jeg har mange gange lavet can-opener og den kradser altid af i land nummer 2 fra Moskva. 2 Tanks mod 1 eller 2 inf. De dør altid. Det er selvfølgelig ikke helt rigtigt - jeg har været helt hene ved Moskav med Italienerne, men tyskerne var stadig ikke stærke nok til at ta Moskva.

Jeg har flere gange forsøgt, virkelig at satse på at Japan også tager en masse penge far Rusland og så taber jeg bare slaget i den anden ende - og Tyskland er i øvrigt stadig ikke stærke nok til at ta Moskva. HVIS jeg endelig er stærk nok, jamen så er Europa røget i mellemtiden.

Jeg har i lang tid haft den tanke, at akse-magten er aaaalt for afhængig af gode terninge-slag eller kæmpe-fejl fra alliancens side. Alliancen kan, selv med dårlige slag i løbet af de første 3-4 ture, sagtens komme tilbage pga USA’s helt sindssyge ipc-indkomst på meget få lande.

Men jeg er nok bare stadig for ringe.

• Du kan ikke forvente at vade lige op til moskva, og så tage det runden efter. Tit må tyskerne vente flere runder imens de bygger styrke op. Det gælder om at udsulte russerne. Industri-bombning har også enorm betydning. Er fabrikken først helt smadret kommer der ikke flere styrker ind.

Men det er rigtigt, at kunsten er at holde amerikanerne og briterne væk imens.

• @Maxiheimer ja, jeg har også bombarderet fabrikken helt ned flere gange. Bl.a mod Thomas. Selv med 100% held, hvor han aldrig ramte mine fly, tabte jeg stadig Europa. Men altså, ja, bliver nødt til at lave en 10-12 turs plan i stedet for. Men problemet er, at i tur 8-9 stykker er USA umulig at håndtere, hvis de bruger bare 70-80% af deres IPC i Europa. Og specielt pga kombinationen af USA og England. Man kan jo umuligt holde Vest-europa, samtidig med, at man ikke mister Berlin eller Vest-Tyskland. Jeg kan i hvert fald ikke. Har aldrig holdt det, end ikke været tæt på. Og nå ført USA sætter sig fast i Vest-Europa, så er Europa jo tabt, medmindre Tyskland tager Moskva og har vanvittigt mange tropper tilbage, så de bare kan brage ned til Indien og ta det inden Berlin, Polen og eller Rom falder.

Japan akn selvfølgelig også vinde spillet, men det er en anden diskussion. Det er lige før jeg tror jeg har større chance for at vinde med dem, men har heller aldrig været i nærheden af en sejr i Asien.

• Japan vinder kun hvis de allierede virkelig sover i timen… Japan skal gøre alt hvad de kan for at få amerikanerne til at bruge penge i øst, og give tyskland luft.

• @Maxiheimer ok, men de ka jo ikke både tage en masse penge fra rusland, holde UK pacific nede OG true USA… De sidste spil jeg har spillet som Alliancen, har det været nok at smide alt USA har i starten i Pacific, inkl hvad de har på Atlantic-siden, plus 2 carriers og 1 Battleship, mod Japan. Det er nok til at Japan bliver nødt til at bruge ok med IPC på flåde for at være sikker på USA ikke overtager Pacific og selv hvis man først begynder at bruge penge i Atlanten i tur 3, så er USA rigeligt med til at stoppe Tyskland i min optik.
    Jeg har heller aldrig grejet, hvordan Japan nogensinde skal kunne tage - og holde(!) - penge øerne… Mine bedste spil har næsten været, når jeg har glemt alt om dem og aldet Japan ligge på en 40-45 IPC, så længe som muligt, og bare gået all in på Rusland, mens jeg holder Kina og UK Pacific i skak sådan halvvejs nord i Kina. Jeg har haft taget alt undtagen 4 russiske lande, med Japan og Tyskland kombineret, og stadig ikke været stærk nok til at tage Moskva inden USA og England er umulige at stoppe i Europa.

Jeg har set nogle taktik-videoer på youtube på et tidspunkt, hvor budskabet var ‘ta Moskva senest i tur 6-7 stykker’ og det giver mening - det er bare ikke muligt for mig :D endnu i hvert fald. Måske er de også baseret på spil uden bid til alliancen. Med bid er det umuligt, at gøre det så hurtigt medmindre Rusland spiller helt hen i vejret.
    Hvis Rusland udelukkende køber inf, næsten, som du selv nævnte det, så skal vi hen i tur 9-10 stykker, før Tyskerne kan indtage Moskva, selv med fabrikbombning. Og i mellemtiden kan jeg simpelthen ikke holde USA og England nede. Jeg har forsøgt Bomber-strategien, du nogen gange har lavet, så man har 8-10 tyske bombers, der både kan bombardere fabrikker, banke flåde og hjælpe med at slå evt indvaderende enheder ud af europa. Men det tager USA max 1-2 ture at opbygge en flåde, der kan matche de bombers og det er alt for dyrt at blive ved med at købe bombers med tyskland…

• Tja summa summarum starter de allierede med et bid, da aksen ellers har en overvægt i sejre:)

• @Maxiheimer ja, det lader til at være den udbredte holdning :) Sikkert også faktum. Jeg er bare for ringe til at være aksen stadig. Lige nu ser jeg den eneste counter til neutral crush med allies, at gå på London. Det gør en eller anden dude jeg spiller med lige nu. Jeg har heldigvis investeret offensivt med Rusland, så jeg regner med, at det kommer til at koste ham hele Østeuropa og så tænker jeg bare at gå all in med USA på at tage England tilbage og så tror jeg vi får noget, der ligner en gentagelse af det FOW spil vi to lige har vundet :)

• For at se lidt lyst på det - Så giver du mere og mere modstand, hvilket må betyde at du bliver bedre og bedre:)

At gå sealion er som regel en sikker dødsdom for tyskerne! Man er meget afhængig af terningerne, og det at tage london vinder ikke spillet…

• @Maxiheimer det også det jeg trøster mig med i det spil, for han er langt over 90% succes, dajeg har fløjet et par fly ned til afrika :/ Men han bør nok stadig gå all in for at være sikker, da AA guns jo kan ændre det radikalt. :p

Jo, tak. Ka godt mærke det blir bedre, men lige nu har jeg bare virkelig svært ved at se nye muligheder med Aksen. Syns det er SÅ meget nemmere at være allies. Spillet mod ham Jim, ser ud til at gå min vej med neutral crush. Han har i hvert fald meldt ud, at han ikke havde regnet med at jeg gjorde det og han syns det ser svært ud, fordi han ikke regnede med at Moskva ville blive rømmet (tak for den , Raimo haha ) og at der ville gå nogle dage før han spillede videre ;)
    Men altså, ja… Jeg er i hvert fald tør for idéer med aksen lige nu.

• @Maxiheimer har fået en mail, hvor der står Allies for 9 IPC? fra dem, der gerne vil spille 2v2. Har skrevet, at hvis de mener os, så gør vi det gerne eller muligvis for mindre, men at de skulle ha mindst 16 hvis det er.

• Du siger bare til når de er klar:) Så kan vi fordele hvem vi vil spille!

Suggested Topics

• 4
  • 29
  • 28
  • 48
  • 101
  • 204
  • 112
  • 154
Axis & Allies Boardgaming Custom Painted Miniatures

27

17.7k