VampyreLayer (Ax) vs Enigma (Al)

• @enigma Sorry, det var lidt ondt gjort… Man skal altid passe på Berlin, når der ligger britiske transportere i kanalen og USA kan tage Danmark. Jeg skulle nok have advaret dig, da du ikke er vant til denne version, men du spiller altså for godt!

• @enigma Har du bemærket, at der generelt er rigtig mange af en slags terninger i et rul? Rigtig mange gange på f.eks. otte terninger smider den seks 5’ere og to 2’ere og lignende - aldrig en nogenlunde fordeling af øjnene. Og ofte enten helt høje eller helt lave rul. Det gør det meget mere heldbetonet end nødvendigt. Nu er jeg jo ikke matematiklærer, men burde det ikke være muligt at lave nogle algoritmer, så hver terning slås tilfældigt i stedet for de kommer i pakker af l… terninger eller gode terninger?

• @Enigma godt move med Berlin. Den må jeg være lidt mere obs på næste gang :-) Men den kan jeg ikke rigtig komme tilbage fra, så jeg må kapitulere nu. Så tillykke med sejren.

Det er faktisk ikke helt nemt at generere et tilfældigt tal, da en computer i sagens natur ikke gør noget tilfældigt. Så i gennem tiden er der af og til programmer, hvor man ikke helt har fået gennemtænkt algoritmerne. En typisk måde er at bruge uret til at genere et “tilfældigt” seed af tal, som man så igen ud fra noget andet vælger et tal fra. Så fremstår det tilfældigt for os mennesker, fordi vi ikke har skyggen af en chance for at forudse, hvad computeren gør.

Men hvis vi skal afgøre, hvor god den reelt er bliver vi nok nødt til at indsamle en del data. Det er sådan, at mennesker har en tendens til at lægge mærke til de “underlige” slag, som der jo skal komme nogen af, og så ikke lægge mærke til alle de “normale” slag. :-)

Men jeg er klar til en rematch, hvis du skulle have lyst til at tæve mig igen?

• @vampyrelayer Tak for spillet. Imponerende godt spillet i betragtning af du nærmest ikke kender det. Det viste sig så, at tabet af Rom alligevel blev for dyrt for aksen. Men at du kæmpede så godt og længe med de to tilbageværende aksemagter var godt gået og ret irriterende!! Jeg er klar på en rematch men det kunne være rigtig sjovt at mødes snart IRL - måske sammen med ham din ven… Hvem vil du spille denne gang?

• @Enigma jeg kan da prøve og spørge ham. Men jeg er også klar til IRL, hvis vi kan finde et tidspunkt.

Jeg vil gerne prøve en gang mere med aksemagterne. Der er da lige et par småting, jeg gerne ville have gjort anderledes, som at beskytte rom og berlin :-)

• @vampyrelayer OK. Kan du sætte et spil op eller skal jeg?
    Jeg har holdt meget øje med den dice-server og har observeret nogle tendenser og der er, som jeg nævnte, et voldsom overrepræsentation af “Yatzy-slag” som jeg ser det og så er det i sagens natur enten rigtig godt eller rigtig skidt. Jeg har tabt alt for mange slag med rigtig gode odds (som ved Amur) alt for stort i forhold til sandsynligheden… Og så er det da også rigtigt, at vi ofte bedst bemærker når det går dårligt. Men prøv i næste spil at skele lidt til de rul, der kommer.

• @enigma Du kan bare åbne vores spil, lukke det ned og åbne det igen. Så burde start-set-uppet være klar.

• Testing Forum poster

Test summary from TripleA, engine version: 2.5.22294, time: 21.25.14
    Savegame

• @Enigma hmmm det kan jeg vist ikke lige hurtigt regne ud :-)

• @vampyrelayer Jeg gør det :-)

• Testing Forum poster

Test summary from TripleA, engine version: 2.5.22294, time: 21.26.08
    Savegame

• TripleA Manual Gamesave Post: Germans round 1

TripleA Manual Gamesave Post for game: World War II Global 1940 2nd Edition, version: 4.0.0

Game History

Round: 1

Purchase Units - Germans

Combat Hit Differential Summary :

Savegame

• @enigma Så kører vi - held og lykke :-)

• @Enigma I lige måde :-)

• @Enigma Scramble i seazone 111 og eller seazone 109. Jeg angriber med 2 bombers 3 fighter 1 sub og 1 battleship i seazone 111. I seazone 109 angriber jeg med 4 subs og 3 fightere.

• @vampyrelayer Sender du lige et manuelt savegame?

• TripleA Manual Gamesave Post: Germans round 1

TripleA Manual Gamesave Post for game: World War II Global 1940 2nd Edition, version: 4.0.0

Game History

Purchase Units - Germans
            Germans buy 10 infantry; Remaining resources: 0 PUs; 

Combat Move - Germans
            1 submarine moved from 117 Sea Zone to 109 Sea Zone
            1 submarine moved from 118 Sea Zone to 109 Sea Zone
            1 submarine moved from 108 Sea Zone to 109 Sea Zone
            1 submarine moved from 103 Sea Zone to 109 Sea Zone
            1 battleship moved from 113 Sea Zone to 111 Sea Zone
            1 submarine moved from 124 Sea Zone to 111 Sea Zone
            1 fighter moved from Norway to 111 Sea Zone
            2 infantry moved from Holland Belgium to Normandy Bordeaux
            1 artillery moved from Holland Belgium to Normandy Bordeaux
            1 artillery and 2 infantry moved from Holland Belgium to France
            3 armour moved from Holland Belgium to France
            3 armour moved from Greater Southern Germany to France
            4 mech_infantrys moved from Western Germany to France
            3 infantry moved from Western Germany to France
            1 artillery moved from Western Germany to France
            2 artilleries and 6 infantry moved from Greater Southern Germany to Yugoslavia
            1 armour moved from Slovakia Hungary to Yugoslavia
            1 armour moved from Poland to Yugoslavia
            1 armour moved from Romania to Yugoslavia
            1 fighter moved from Slovakia Hungary to France
            1 tactical_bomber moved from Poland to France
            2 bombers moved from Germany to 111 Sea Zone
            1 tactical_bomber moved from Germany to Normandy Bordeaux
            1 fighter moved from Holland Belgium to 109 Sea Zone
            1 fighter and 1 tactical_bomber moved from Western Germany to 109 Sea Zone
            1 fighter moved from Western Germany to 111 Sea Zone
            1 tactical_bomber moved from Western Germany to 111 Sea Zone
            1 tactical_bomber moved from Western Germany to Normandy Bordeaux

Combat - Germans

Savegame

• @vampyrelayer Mine fly bliver på jorden, tak.

• @Enigma ok

• TripleA Turn Summary: Germans round 1

TripleA Turn Summary for game: World War II Global 1940 2nd Edition, version: 4.0.0

Game History

Purchase Units - Germans
            Germans buy 10 infantry; Remaining resources: 0 PUs; 

Combat Move - Germans
            1 submarine moved from 117 Sea Zone to 109 Sea Zone
            1 submarine moved from 118 Sea Zone to 109 Sea Zone
            1 submarine moved from 108 Sea Zone to 109 Sea Zone
            1 submarine moved from 103 Sea Zone to 109 Sea Zone
            1 battleship moved from 113 Sea Zone to 111 Sea Zone
            1 submarine moved from 124 Sea Zone to 111 Sea Zone
            1 fighter moved from Norway to 111 Sea Zone
            2 infantry moved from Holland Belgium to Normandy Bordeaux
            1 artillery moved from Holland Belgium to Normandy Bordeaux
            1 artillery and 2 infantry moved from Holland Belgium to France
            3 armour moved from Holland Belgium to France
            3 armour moved from Greater Southern Germany to France
            4 mech_infantrys moved from Western Germany to France
            3 infantry moved from Western Germany to France
            1 artillery moved from Western Germany to France
            2 artilleries and 6 infantry moved from Greater Southern Germany to Yugoslavia
            1 armour moved from Slovakia Hungary to Yugoslavia
            1 armour moved from Poland to Yugoslavia
            1 armour moved from Romania to Yugoslavia
            1 fighter moved from Slovakia Hungary to France
            1 tactical_bomber moved from Poland to France
            2 bombers moved from Germany to 111 Sea Zone
            1 tactical_bomber moved from Germany to Normandy Bordeaux
            1 fighter moved from Holland Belgium to 109 Sea Zone
            1 fighter and 1 tactical_bomber moved from Western Germany to 109 Sea Zone
            1 fighter moved from Western Germany to 111 Sea Zone
            1 tactical_bomber moved from Western Germany to 111 Sea Zone
            1 tactical_bomber moved from Western Germany to Normandy Bordeaux

Combat - Germans
            Battle in 111 Sea Zone
                Germans attack with 1 battleship, 2 bombers, 2 fighters, 1 submarine and 1 tactical_bomber
                British defend with 1 battleship, 1 cruiser and 1 destroyer
                    Germans roll dice for 1 submarine in 111 Sea Zone, round 2 : 0/1 hits, 0,33 expected hits
                    Germans roll dice for 1 battleship, 2 bombers, 2 fighters and 1 tactical_bomber in 111 Sea Zone, round 2 : 5/6 hits, 3,67 expected hits
                    British roll dice for 1 battleship, 1 cruiser and 1 destroyer in 111 Sea Zone, round 2 : 2/3 hits, 1,50 expected hits
                Units damaged: 1 battleship owned by the Germans
                    1 destroyer owned by the British, 1 submarine owned by the Germans, 1 cruiser owned by the British and 1 battleship owned by the British lost in 111 Sea Zone
                Germans win with 1 battleship, 2 bombers, 2 fighters and 1 tactical_bomber remaining. Battle score for attacker is 34
                Casualties for Germans: 1 submarine
                Casualties for British: 1 battleship, 1 cruiser and 1 destroyer
            Battle in 109 Sea Zone
                Germans attack with 2 fighters, 4 submarines and 1 tactical_bomber
                British defend with 1 destroyer and 1 transport
                    Germans roll dice for 4 submarines in 109 Sea Zone, round 2 : 1/4 hits, 1,33 expected hits
                    Germans roll dice for 2 fighters and 1 tactical_bomber in 109 Sea Zone, round 2 : 2/3 hits, 1,67 expected hits
                    British roll dice for 1 destroyer and 1 transport in 109 Sea Zone, round 2 : 1/1 hits, 0,33 expected hits
                    1 destroyer owned by the British, 1 transport owned by the British and 1 submarine owned by the Germans lost in 109 Sea Zone
                Germans win, taking 109 Sea Zone from Neutral with 2 fighters, 3 submarines and 1 tactical_bomber remaining. Battle score for attacker is 9
                Casualties for Germans: 1 submarine
                Casualties for British: 1 destroyer and 1 transport
            Battle in Yugoslavia
                Germans attack with 3 armour, 2 artilleries and 6 infantry
                Neutral_Allies defend with 5 infantry
                    Germans roll dice for 3 armour, 2 artilleries and 6 infantry in Yugoslavia, round 2 : 5/11 hits, 3,50 expected hits
                    Neutral_Allies roll dice for 5 infantry in Yugoslavia, round 2 : 3/5 hits, 1,67 expected hits
                    5 infantry owned by the Neutral_Allies and 3 infantry owned by the Germans lost in Yugoslavia
                Germans win, taking Yugoslavia from Neutral_Allies with 3 armour, 2 artilleries and 3 infantry remaining. Battle score for attacker is 6
                Casualties for Germans: 3 infantry
                Casualties for Neutral_Allies: 5 infantry
            Battle in Normandy Bordeaux
                Germans attack with 1 artillery, 2 infantry and 2 tactical_bombers
                French defend with 1 artillery, 1 factory_minor, 1 harbour and 1 infantry
                    Germans roll dice for 1 artillery, 2 infantry and 2 tactical_bombers in Normandy Bordeaux, round 2 : 2/5 hits, 1,83 expected hits
                    French roll dice for 1 artillery and 1 infantry in Normandy Bordeaux, round 2 : 1/2 hits, 0,67 expected hits
                    1 infantry owned by the Germans, 1 infantry owned by the French and 1 artillery owned by the French lost in Normandy Bordeaux
                Germans win, taking Normandy Bordeaux from French with 1 artillery, 1 infantry and 2 tactical_bombers remaining. Battle score for attacker is 4
                Casualties for Germans: 1 infantry
                Casualties for French: 1 artillery and 1 infantry
            Battle in France
                Germans attack with 6 armour, 2 artilleries, 1 fighter, 5 infantry, 4 mech_infantrys and 1 tactical_bomber
                British defend with 1 armour and 1 artillery; French defend with 1 aaGun, 1 airfield, 1 armour, 1 artillery, 1 factory_major, 1 fighter and 6 infantry
                    French roll AA dice in France : 0/2 hits, 0,33 expected hits
                    Germans roll dice for 6 armour, 2 artilleries, 1 fighter, 5 infantry, 4 mech_infantrys and 1 tactical_bomber in France, round 2 : 7/19 hits, 6,67 expected hits
                    French roll dice for 1 aaGun, 2 armour, 2 artilleries, 1 fighter and 6 infantry in France, round 2 : 1/11 hits, 4,33 expected hits
                    1 aaGun owned by the French, 1 infantry owned by the Germans and 6 infantry owned by the French lost in France
                    Germans roll dice for 6 armour, 2 artilleries, 1 fighter, 4 infantry, 4 mech_infantrys and 1 tactical_bomber in France, round 3 : 3/18 hits, 6,50 expected hits
                    French roll dice for 2 armour, 2 artilleries and 1 fighter in France, round 3 : 3/5 hits, 2,33 expected hits
                    3 infantry owned by the Germans, 1 artillery owned by the British, 1 armour owned by the British and 1 artillery owned by the French lost in France
                    Germans roll dice for 6 armour, 2 artilleries, 1 fighter, 1 infantry, 4 mech_infantrys and 1 tactical_bomber in France, round 4 : 9/15 hits, 6,00 expected hits
                    French roll dice for 1 armour and 1 fighter in France, round 4 : 0/2 hits, 1,17 expected hits
                    1 armour owned by the French and 1 fighter owned by the French lost in France
                Germans captures 19PUs while taking French capital
                Germans converts factory_major into different units
                Germans win, taking France from French with 6 armour, 2 artilleries, 1 fighter, 1 infantry, 4 mech_infantrys and 1 tactical_bomber remaining. Battle score for attacker is 41
                Casualties for Germans: 4 infantry
                Casualties for French: 1 aaGun, 1 armour, 1 artillery, 1 fighter and 6 infantry
                Casualties for British: 1 armour and 1 artillery
            Trigger Germans Conquer France: Setting switch to true for conditionAttachment_French_1_Liberation_Switch attached to French

Non Combat Move - Germans
            1 infantry moved from Romania to Bulgaria
                  Germans take Bulgaria from Neutral_Axis
            3 infantry moved from Norway to Finland
                  Germans take Finland from Neutral_Axis
            1 transport moved from 114 Sea Zone to 113 Sea Zone
            1 cruiser moved from 114 Sea Zone to 113 Sea Zone
            1 infantry moved from Denmark to 113 Sea Zone
            1 infantry moved from Germany to 113 Sea Zone
            2 infantry moved from 113 Sea Zone to Norway
            3 artilleries and 10 infantry moved from Germany to Poland
            2 aaGuns moved from Germany to Poland
            1 fighter moved from France to Western Germany
            1 tactical_bomber moved from France to Western Germany
            2 tactical_bombers moved from Normandy Bordeaux to Holland Belgium
            2 fighters moved from 111 Sea Zone to Western Germany
            2 bombers moved from 111 Sea Zone to Western Germany
            1 tactical_bomber moved from 111 Sea Zone to Western Germany
            1 tactical_bomber moved from Holland Belgium to Western Germany
            2 fighters and 1 tactical_bomber moved from 109 Sea Zone to Holland Belgium
            2 infantry moved from Slovakia Hungary to Poland

Place Units - Germans
            10 infantry placed in Germany

Turn Complete - Germans
            Germans collect 41 PUs; end with 60 PUs
            Trigger Germans 5 Swedish Iron Ore: Germans met a national objective for an additional 5 PUs; end with 65 PUs
            Objective Germans 1 Trade with Russia: Germans met a national objective for an additional 5 PUs; end with 70 PUs

French regular : -3,50
    Neutral_Allies regular : 1,33
    Germans regular : 2,50
    British regular : 1,17
    French AA : -0,33

Savegame

Suggested Topics

• 47
  • 23
  • 6
  • 88